Its all about me..

Foto saya
Malaysia
im just a normal person with a big challenge in front of me, but still have time to share my knowledge of anything, to make you ponder, sometimes it is imponderable, so keep following n support me! -editor =)

Sabtu, 10 Disember 2011

Kenapa Kita Kemerah-merahan @ "BLUSHING", Bila Malu?

mesti pernah kan rasa panas kat muka, 

malu-malu mcm die
click here!



pastu orang tegur, "woi apesal merah sgt muka kau ni, malu le tu?"
mcm ni ke...




haha, pernah terfikir awat deme jadi gitu?

nak tau ngak?

mari ikuti topik ini........

apakah penyebab kemerah-merahan di muka terjadi?
  • kesan respons dari emosi, contohnya: malu.
  • ini disebabkan saluran darah telah mengembang.
  • jadi darah mengalir ke permukaan badan, dimana kawasan yg terlibat menjadi merah.


persoalan ke-2:
blushing ni jadi kat muka je ke?

  • tidak, kerana darah turut mengalir di leher dan badan manusia seperti:
  1. kepala
  2. tangan
  3. kaki
  • jadi, ia menyebabkan fenomena blushing tadi berlaku..


mengapa semua ini terjadi?

  • kerana wujudnya hubungan antara otak dan saraf,
yang:
  1. memberi maklumat
  2. memberi rasa panas
  3. respons kepada perubahan cahaya
  4. dan sebagainya.....
  • sekaligus, memberikan rasa hangat terutamanya dibahagian badan yang bertukar menjadi merah...
inilah jawapan kepada "blushing" dimuka anda itu...
menarik? 


9 ulasan:

fasha shahrudin berkata...

terima kaseh wahai abg senior atas info yg sgt berharga ni...gud! :)

the click berkata...

welcome..hehe sy xsenior la..xsmpi sebulan lg sy start blogging..anyway tq 4 coming n reading..=)

fasha shahrudin berkata...

i mean senior kat kampus...hahaha...kenalan kak syira.. :)

the click berkata...

owh..haha senior pd sem je..ala xsemestiny yg tua tu lg bgs dr yg muda, dan xsemestinya muda tu bagus dari situa =)

Dian Hazwani berkata...

menarik.. kekadang cute je tgok law de org blushing2 ni..hehe

the click berkata...

tq @dian hazwani krn singgah sini=),
betul comel, tp ade yg xblushing even malu sklipun..

MaT Kucar berkata...

kalo org yang berkulit gelap lak camne plak ek ?
=.='

chila berkata...

klu yang kulit gelap dy rase pans je kowt kat muke...agakye..tp myb leh nmpak gak

the click berkata...

akula tu..hehe

Catat Ulasan

Ping Busuk!